آگهی-کالا آنلاین
آگهی-کالا آنلاین
سخت افزار چیست؟ 1

سخت افزار چیست؟

سخت افزار چیست؟

بطور کلی یک کامپیوتر یا هر PC به دو قسمت عمده تقسیم بندی می شود:

۱- نرم افزار: که شامل تمامی برنامه ها، سیستم های عامل و دستور العمل های کاربردی و بخش های غیر قابل لمس می باشد.
۲- سخت افزار: که شامل تمامی اجزا و قطعات تشکیل دهنده و قابل لمس یک کامپیوتر می باشد از جمله از این ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- منبع تغذیه (Power Supply)

منبع تغذیه یک دستگاه الکتریکی است که مسئول تامین و تنظیم جریان الکتریکی در رایانه می باشد. این قطعه به صورت جعبه ای بزرگ و مستقل در جعبه رایانه قرار دارد و بیشتر خرابی ها را در رایانه به وجود می آورد. کار منبع تغذیه این است که ولتاژ متناوب ای سی Alternate Current با همان برق شهری را تبدیل به ولتاژ مستقیم دی سی، Direct Current می کند.

۱- فن خنک کننده منبع تغذیه:

منبع تغذیه معمولاً در پشت کیس و قسمت داخلی آن قرار دارد: سرو صدای متصاعد شده از کیس کامپیوتر از فن های خنک کننده منبع تغذیه با همان Power هاست منبع تغذیه با یک سیم رابط به برق شهری وصل می شود و از سوی دیگر خروجی برق برای صفحه نمایشگر کامپیوتر دارد که امروزه کمتر مورد استفاده است و مانیتور ها به طور مستقیم به برق شهری وصل می شوند.

سخت افزار چیست؟

در اصل منبع تغذیه دارای یک فن خنک کننده است که در موارد ی تا چهار فن خنک کننده هم تعبیه می شود تا بتوان از منبع تغذیه ۲۴ ساعته بهره برد.
فن های دارای قسم بیرون کننده هوا و داخل کننده هوا هستند.

به عبارتی شما اگر بر پشت کیس، پنکه منبع تغذیه به دست بگذارند: با هوا بیرون رانده می شود با هوا مکش می شود؛ این به نوع فن آوری مورد استفاده در منبع تغذیه به شما و کیس هاست که به کیس ها با منبع تغذیه ATX,AT مشهور هستند.

۲- قطعی منبع تغذیه:

انرژی الکترونیکی تمام قطعات داخلی کیس توسط منبع تغذیه کیس تامین می شود؛ همانطور که در گفتار متذکر شدیم در صورتی که کامپیوتر از قسمت کیس روشن بشود ممکن است برق قطع باشد سیم رابط برق در پریز نباشد و یا پاور شما سوخته باشد.

البته در برخی موارد نادر که منبع تغذیه، گرما زیادی متساعد کند و فن های منبع تغذیه قادر به تهوع به مطبوع هوا و خنکی قطعات پاور نباشند؛ در اکثر موارد منبع تغذیه به صورت خودکار و تا خنکی متعادل؛ به صورت خودکار خاموش می ماند.

البته در مورد گرما داخلی کیس هم همین طور عمل می شود؛ یعنی در صورت افزایش بیش از حد کیس؛ منبع تغذیه دستور می گیرد که جریان برق را قطع تا از سوختن و صدمه دیدن قطعات جلوگیری شود.

۳- انواع منبع تغذیه:

منبع تغذیه دارای ابعاد و شکل های مختلفی می باشند، که باید با جعبه و مادر برد؛ نصب شده در داخل جعبه را با نه همخوانی و سازگاری داشته باشد. بنابراین، این سه قطعه باید از یک نوع باشند. انواع این اجزاء عبارتند از:

XT
AT desk خوابیده با رومیزی
AT tower برخی با استفاده
Baby AT
Rectifier باریک، بقلی

۴- منبع تغذیه سیستم های AT:

زمانی که رایانه XT توسط شرکت ای پی ام بازار عرضه شد منبع تغذیه آن شبیه منبع های قبلی در صورتی که توان خروجی آنها دو برابر قبلی ها بود. پس از ان زمانی که آی پی ام رایانه AT را ساخت از یک منبع تغذیه بزرگتر برای آن استفاده نمود که دارای اشکال مختلفی بود. از این نوع منبع تغذیه استقبال زیادی شد تا جایی که هنوز در سیستم های امروزی از آن استفاده می شود.

نوع برخی با ایستاده سیستم های AT مشابه سیستم های خوابیده AT است. مشخصات منبع تغذیه و مادر برد در سیستم های رومیزی با مشخصات منبع تغذیه و مادر برد در سیستم های برخی فرقی ندارد. تنها فرق آنها کلیدهای برق در مکانهای متفاوت می باشد.

نوع دیگری از AT وجود دارد که کوچکتر از نوع ایستاده می باشد و منبع تغذیه آن نیز کوچک می باشد، که بچه ای تی نام دارد . منبع تغذیه جعبه های قلی نیز از نظر مشخصات ظاهری با سایر منبع تغذیه ها تفاوت دارند. در این نوع جعبه ها مادر برد ها دارای استاندارد مشخصی نیستند، اما منبع تغذیه آنها دارای استاندارد های مشخصی است و قابل تعویض نیز می باشد.

۵- اجزاء سازنده منبع تغذیه:

مبدل: که ولتاژ را تغییر می دهد.
یک سو کننده: جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند.
صافی یا پالایشگر: امواج را می گیرد.

منبع تغذیه قبل از روشن شدن رایانه چند آزمایش انجام می دهد، سپس در صورت صحیح بودن سیستم سیگنال را به مادر برد می رساند. این حالت حفظ می شود و در صورتی که به هر علتی از بین برود دستگاه زیست می شود.

منبع تغذیه به دو صورت خطی و کلیدی طراحی می شود که نوع خطی ترانس های بزرگتر دارند و نوع کلیدی از نظر اندازه و وزن و انرژی بهتر از خطی می باشند. منبع تغذیه های خوب یک مقاومت دارند که از خراب شدن آن جلوگیری می کند.

۲- دیسک مغناطیسی (FDD) چیست؟

معمولا همه کامپیوتر ها یک دیسک گردان دارند. این دیسک گردانها برای دیسکت های ۵/۳ اینچی هستند که ظرفیت آنها ۴۴/۱ مگابایت است. عملکرد داخلی درایورهای فلاپی بسیار ساده است. موتور ی که در داخل درایو قرار دارد. دیسکت را با سرعت ۳۶۰ دور در دقیقه می چرخاند. موتور پله ای نامیده می شود.

محوری را می چرخاند و به این ترتیب هد خواندن هد نوشتن و معتلفاتش را در جهت شعاع دیسکت جلو و عقب می برد. سوراخ مربعی در گشوده بالا و چپ محفظه دیسکت وجود دارد. وقتی دستور نوشتن به درایو داده شود، چراغی در درایو روشن می شود که درست در زیر این سوراخ قرار دارد. اگر سوراخ باز باشد، نور عبور کرده از آن توسط بخش الکترونیکی درایو آشکار شده، و عمل نوشتن متوقف خواهد شد.

۳- کارت گرافیک چیست؟

یک کارت گرافی پیشرفته، یک برد مدار جایی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی، طراحی شده است. اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک دارای اسامی متفاوتی نظیر: کارت ویدیو، برد ویدئو، برد نمایش ویدئویی، برد گرافیک، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو است.

۴- کارت صدا (Sound Cart) چیست؟

کارت صدا یکی از عناصر سخت افزاری استفاده شده در کامپیوتر است که باعث بخش و ضبط صدا می گردد. قبل از مطرح شدن کارت های صدا، کامپیوتر های شخصی برای پخش صدا، صرفاً به استفاده از یک بلند گوی داخلی بودند که از برد اصلی توان خود را می گرفت.

در اواخر سال ۱۹۸۰ استفاده از کارت صدا در کامپیوتر شروع و همزمان با آن تحولات گسترده ای در زمینه کامپیوتر های چند رسانه ای ایجاد گردید. در سال ۱۹۸۹ شرکت Creative labs عرضه نمود.

۱- مبانی کارت صدا:

یک کارت صدا دارای بخش های متفاوت زیر است:

یک پردازنده سیگنال های دیجیتالی (DSP) که مسئول انجام اغلب عملیات (محاسبات) مورد نظر است.
یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC)
یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) برای صوت ورودی به کامپیوتر
حافظه ROM یا Flash برای ذخیره سازی داده
یک اینتر فیس دستگاههای موزیکال دیجیتالی (MIDI) برای اتصال دستگاه های موزیک خارجی
کانکتور های لازم برای اتصال به میکروفن و یا بلندگو
یک پورت خاص «بازی» برای اتصال Joystic

اغلب کارت های صدا که امروزه استفاده می گردد از نوع PCI بوده و در یکی از اسلات های آزاد برد اصلی نصب می گردند. کارت های صدای قدیمی عمدتاً از نوع ISA بودند. اکثر کامپیوتر های جدید کارت صدا را به صورت یک تراشه و برد اصلی دارند.

در این نوع کامپیوتر ها اسلاتی بر روی اصلی استفاده نشده و بدین ترتیب یک اسلات صرفه جوئی شده است! Sound Blaster Pro به عنوان یک استاندارد در دنیای کارت های صدا مطرح است. اغلب تولید کنند گان کارت صدا از مجموعه تراشه هی مشابه استفاده می نمایند.

پس از طراحی تراشه های فوق توسط شرکت های مربوطه تولید کنند گان کارت صدا، امکانات و قابلیت های دلخواه خود به آنها اضافه، می نمایند.
کارت صدا را می توان به یکی از دستگاه های زیر متصل نمود:

بلندگو (Speaker)
یک منبع ورودی آنالوگ نظیر: میکروفن رادیو ضبط صوت و CD Player
یک منبع ورودی دیجیتال نظیر CD-Rom
یک منبع آنالوگ خروجی نظیر ضبط صوت
یک منبع دیجیتال خروجی نظیر CD-R

۲- عملیات کارت صدا:

یک کارت صدا قادر به انجام چهار عملیات خاص در رابطه با صدا است.
پخش موزیک های از قبل ضبط شده (از CD فایل های صوتی نظیر mp3 و یا wav) بازی با DVD
ضبط صدا با حالات متفاوت
ترکیب نمودن صداها
پردازش صوت های موجود

عملیات دریافت و ارسال صوت (صدا) برای کارت صدا از طریق پخش های ADC,DAC انجام می گیرد. پردازش های لازم مورد نیاز بر روی صوت توسط DSP انجام می گیرد و بدین ترتیب عملیات اضافه ای برای پردازنده اصلی کامپیوتر به وجود نخواهد آمد.

۳- تولید صوت:

فرض کنید، داشته باشیم که از طریق میکروفن صدای خود را به کامپیوتر انتقال دهیم. در این حالت کارت صدا یک فایل صوتی با فرمت wav را ایجاد و داده های ارسالی توسط میکروفن در آن ذخیره گردند. فرآیند فوق شامل مراحل زیر است:

✓ حتما بخوانید:  رایانه

۱- کارت صدا از طریق کانکتور میکروفن سیگنال های پیوسته و آنالوگ را دریافت می داد.
۲- از طریق نرم افزار مربوطه نوع دستگاه ورودی برای ضبط صدا را مشخص می نمائیم.
۳- سیگنال آنالوگ ارسالی توسط میکروفن بلافاصله تراشه مبدل، آنالوگ به دیجیتال (ADC) تبدیل و یک فایل حاوی صفر و یک تولید می گردد.

۴- خروجی تولید شده توسط ADC در اختیار تراشه DSP برای انجام پردازش های لازم گذاشته می شود. DSP توسط مجموعه دستوراتی که در تراشه دیگر است برنامه ریزی انجام عملیات خاص می گردد. یکی از عملیاتی که DSP انجام می دهد فشرده سازی داده های دیجیتال به منظور ذخیره سازی است.

۵- خروجی DSP با توجه به نوع اتصالات کارت صدا در اختیار گذرگاه داده کامپیوتر قرار می گیرد.
۶- داده های دیجیتال توسط پردازنده اصلی کامپیوتر پردازش و در ادامه برای ذخیره سازی در اختیار کنترل کننده هارد دیسک گذاشته می شوند. کنترل کننده هارد دیسک اطلاعات را بر روی هارد و به عنوان یک فایل ضبط شده صوتی ذخیره خواهد کرد.

مراحل گوش دادن به صوت به شرح زیر می باشد بر عکس روش گفته شده در ارتباط با ضبط صوت:

۱- داده های دیجیتال از هارد دیسک خوانده شده و در اختیار پردازنده اصلی قرار می گیرند.
۲- پردازنده اصلی داده ها را برای DSP موجود بر روی کارت صدا ارسال می دارد.
۳- DSP داده های دیجیتال را از حالت فشرده خارج می نماید.
۴- داده های دیجیتال غیر فشرده شده توسط DSP بلافاصله توسط مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) پردازش و یک سیگنال آنالوگ ایجاد می گردد. سیگنال های فوق از طریق هدفون یا بلندگو قابل شنیدن خواهند بود؛

۶- کیس کامپیوتر (Case) چیست؟

کیس، یک جعبه فلزی و پلاستیکی است که قطعات اصلی یک کامپیوتر را در خود جای می دهد. با این که کیس دارای نقشی حیاتی در یک کامپیوتر نظیر پردازنده و یا مادر برد نمی باشد، ولی نمی توان به آن صرفاً به عنوان یک جعبه نگاه کرد. کیس دارای نقش اساسی در رابطه با نحوه عملکرد مناسب و شکل ظاهری یک کامپیوتر است.

ساختار:

مادر برد در کیس و در محل مورد نظر بسته می شود، سایر قطعات داخلی به مادر برد متصل شده و با مستقیماً به کیس بسته خواهند شد. کیس می بایست دارای یک ساختار قابل قبول برای نصب قطعات باشد تا این اطمینان حاصل گردد که هر چیز به درستی در محل خود قرار گرفته و همه چیز به درستی کار می کند.

حفاظت:

کیس، حفاظت لازم از عناصر نصب شده درون سیستم با دنیای خارج و بالعکس را انجام می دهد. یک کیس مناسب، درون کامپیوتر را در مقابل صدمات فیزیکی، اشیاء خارجی و نوسانات جریان برق محافظت نموده و سایر تجهیزات الکترونیکی موجود در خارج از کیس نیز در مقابل نویز تولید شده توسط عناصر درون کیس، حفاظت می شوند.

منبع تغذیه نصب شده بر روی کیس، با توجه به نحوه انجام وظایف مربوطه، امواج رادیوئی محدودی را تولید می نماید. که می تواند بر روی سایر دستگاه های الکترونیکی در مجاورت کیس، تاثیر داشته باشد.

قابلیت توسعه:

کیس، ظرفیت فیزیکی ارتقاء کامپیوتر در آینده را نیز مشخص خواهد کرد. در صورتی که قصد اضافه نمودن، تجهیزاتی نظیر هارد، دیسک، درایو های CD، درایو Tage و سایر دستگاه های داخلی را داشته باشیم، تمامی عناصر فوق می بایست در مکان هائی که در کیس تعبیه می گردد نصب شوند. در صورت کوچک بودن کیس و یا عدم طراحی مناسب آن، در زمان ارتقا سیستم با محدودیت های ناخواسته مواجه خواهیم شد.

زیبائی:

کیس، اولین نمای ظاهری از یک کامپیوتر است که توجه افراد را به سوی خود جلب می نماید. برای برخی از مردم شکل ظاهری کیس دارای نقشی اساسی نمی باشد و برای تعدادی دیگر این موضوع حائز اهمیت است.

نمایش وضعیت عملیات درون کیس:

کیس دارای چندین LED است که اطلاعات لازم در رابطه با عملیاتی که درون کیس در شرق انجام است با اعلام می نماید برخی از عملیات نشان داده خواهند شد.

به همراه کیس عناصر دیگری نیز عرضه می گردد. عناصر فوق با توجه به نوع و طراحی یک کیس متفاوت می باشند. در زمان تهیه یک کیس می بایست از وجود عناصر ارائه شده همراه کیس اطمینان حاصل نمود تا در زمان نصب تجهیزات سخت افزاری درون ان با مشکل خاصی مواجه نشویم. در صورت تهیه یک سیستم آماده اسمبل شده، از تعداد زیادی از عناصر فوق استفاده شده است.

فریم و روکش:

فریم فیزیکی کیس و روکش آن از جنس ورق فلزی می باشد. روکش کیس با استفاده از پیچ به بدنه کیس بسته می شود تمامی کیس ها از پیچ به منظور بستن روکش به بدنه استفاده نم نمایند و در طرح های جدید از پانل های متحرک استفاده می گردد. نوع و کیفیت روکش و فریم کیس یکی از عوامل تاثیر گذار در نگهداری، طول عمر مفید و زیبایی یک کیس می باشد.

غیر قابل انعطاف:

تعداد زیادی از عناصر درون کامپیوتر دارای تحمل مناسب به منظور بستن بر روی کیس می باشند (مثلاً مادر برد) یک کیس با کیفیت بالا از ورق های فلزی (۱۶ تا ۱۸) استفاده می نماید. تمامی کیس های فلزی دارای استحکام لازم بوده و سیستم را در مقابل خم شدن و ارزش حفاظت می نماید.

تناسب لازم:

کیس های با کیفیت دارای یک تناسب بین عناصر خود هستند. روکش به درستی به صورت کشوئی در فریم قرار می گیرد و هر پانل پلاستیکی بدون تلق و تلق با وجود فاصله و فضای حالتی بدرستی در محل مربوطه قرار می گیرد. بستن مناسب روکش به فریم، کاهش تشعشعات رادیوئی از کامپیوتر را به دنبال خواهند داشت.

برش مناسب:

کیس های مناسب به خوبی برش داده می شوند. در برخی از کیس ها نوع به گونه ای است که لبه ها و گوشه های تیزی ایجاد می گردد که می تواند برای هر فردی که از کیس استفاده می نماید، خطرناک باشد.

کابل های اتصال LEDS ,Speaker:

اکثر کیس ها حداقل دارای دو LED می باشند که روشن و یا خاموش بودن سیستم و فعالیت هارد دیسک را نشان می دهند. برخی کیس ها دارای LED بیشتری می باشند. یک Speaker استاندارد در کامپیوتر های شخصی معمولا در محلی درون کیس بسته می شود. به همراه کیس، کابل های خاصی برای LED و Speaker ارائه می شود که به مادر برد و یا درایو ها متصل می گردند.

هوا گیری خنک کننده و فن های کمکی:

هوا گیری خنک کننده معمولاً در جلوی کیس قرار می گیرند تا امکان چرخش هوا درون کیس فراهم گردد. برخی از کیس ها دارای امکانات لازم به منظور اضافه فن های بیشتری می باشند.

امکانات لازم به منظور بستن عناصر درون کیس:

در صورت تهیه یک کیس جدید، امکانات سخت افزاری خاصی به منظور بستن مادر برد بر روی کیس نیز ارائه می گردد. امکانات فوق با توجه به نوع طراحی کیس و سیاستهای تولید کننده متفاوت می باشد. پایه های پلاستیکی که از آنان به منظور بستن مادر برد بر روی کیس استفاده می گردد. و واشر های از جنس پلاستیک و یا کاغذ که در زیر پیچ ها قرار خواهند گرفت. از جمله امکانات ارائه شده به همراه کیس می باشد.

انواعی از کیس:

Full Tower: این نوع کیس ها بزرگ و سنگین بوده و معمولاً دارای ارتفاعی بین دو تا سه فوت می باشند: کیس های فوق دارای امکانات و انعطاف لازم در زمان توسعه سیستم می باشند. استفاده از چندین Drive Bay برای نصب درایو درون کیس کیس های Full tower معمولاً از منابع تغذیه با توان بالا استفاده می نمایند.

Mid Tower: کیس های فوق مشابه Full tower بوده با این تفاوت که اندازه آنان کوچکتر است.

Mini Tower: در حال حاضر یکی از متداول ترین کیس های استفاده شده برای کامپیوتر های شخصی است. سیستم خنک کننده این نوع کیس های Desktop می باشد. اندازه این کیس ها به گونه ای است که بسیاری از کاربران ترجیح میدهند آنان را بر روی میز کار خود قرار دهند.

Desktop: استفاده از کیس های فوق در ماشین های IBM مدل های,XT,AT متداول و بنوعی استاندارد گردند. کیس های Desktop امروزی دارای تفاوت هائی با مدل های قدیمی می باشند ولی ایده ان همچنان یکی است. قرار دادن کیس بر روی میز و مانیتور بر روی آن.

طرح های خاص: علاوه بر مدل های استاندارد کیس، در برخی سیستم ها از طرح های کاملا خاص و سفارشی استفاده می گردد. در برخی از مدلهای کامیک، مانیتور و کیس در یک جعبه مشترک قرار می گیرند. قابلیت ارتقاء این گونه سیستم ها به دلیل وابستگی به یک طرح خاص، مشکلات خاص خود را به دنبال داشت.

انواع کیس

محل اسلات ها در پشت کیس و روشی که کیس با عناصر اصلی مرتبط می گردد از جمله عوامل تاثیر گذار در انتخاب یک لی اوت می باشد. منبع تغذیه، مادر برد و نوع کیس می باشند که می بایست بدرستی با یکدیگر مطابقت نمایند. ATX اولین تعمیر محسوس در طراحی کیس و مادر برد در سالیان اخیر سال که توسط شرکت اینتل در سال ۱۹۹۵. مطرح گردید.

✓ حتما بخوانید:  درخت و درختكاری

در این نوع کیس ها از منابع تغذیه ATX استفاده می شود. در پشت کیس، سوراخ های خاصی تعبیه شده است تا متناسب با نوع مادر برد از آنان استفاده شود (خصوصاً پورت های I/O).

۲- Drive Bys

به فضا موجود در کیس به منظور قرار دادن هارد دیسک، فلاپی، CD و سایر درایو ها اطلاق می گردد که دارای دو نوع Internal  External و در دو اندازه متفاوت ۵/۳ و ۲۵/۵ اینچ است. External Bay امکان دستیابی به دستگاه مورد نظر را از طریق خارج از کیس فراهم می نماید.

هر نوع دستگاهی که از رسانه های ذخیره سازی Removable استفاده می نماید و یا دارای امکاناتی به منظور کنترل دستی است، در یک External drive bay قرار می گیرد. فلاپی دیسک، CD

Internal Drive Bay ، درون کیس قرار داشته و عملاً امکان دستیابی به آنان از خارج به آنان از خارج از کیس وجود ندارد. در صورتی که نحوه عملکرد یک دستگاه به گونه ای است که نیازمند دسترسی و یا کنترل خارجی نیم باشد، از یک Internal Bay استفاده می گردد نظیر هارد دیسک، البته می توان هارد دیسک را درون یک External Bay نیز نصب نمود.

ماوس (Mouse) چیست؟

تا زمانی که ویندوز مایکروسافت عمومیت، نیافته بود. ماوس نیز محدودیت چندانی نداشت. و هر از چند گاهی در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه استفاده کامپیوتر بدون ماوس اگر غیر ممکن نباشد. بسیار مشکل است.

۱- تاریخچه:

داگلاس انگبارت (Douglas C Engelbart) ماوس را در سال ۱۹۶۳ در موسسه تحقیقاتی استانفورد اختراع کرد و در سال ۱۹۷۰ شرکت زیراکس در مرکز تحقیقات پایولوژی خود واقع در کالیفرنیا تحت رهبری جک هالی موفق به ساخت ماوس جدیدی براساس ماوس داگلاس شد، که دارای کار آیی و عملکرد، بهتری بود. در سال ۱۹۸۲ شرکت ماوس سیستم اولین ماوس را برای کامپیوتر های شخص آی بی ام عرضه کرد. شرکت مایکروسافت نیز ماوس دو کلیدی خود را در دهه ۱۹۸۳ معرفی کرد.

۲- اجزای ماوس:

قاب که محافظ قطعه های داخل بوده، شکل ظاهری ماوس را می سازد. معمولا از پلاستیک ساخته شده است و در حال حاضر قاب هائی که براساس مهندسی محیط کار با کار پژوهشی ساخته شده اند. رواج بیشتری دارند. زیرا وقتی آنها را بدست می گیریم، انگشتان احساس راحتی بیشتری می کنند.

در زیر ماوس یک گوی پلاستیکی که دارای هسته فلزی است وجود دارد که از زیر ماوس اندکی بیرون زده است، در جهت حرکت ماوس می چرخد. هنگامی که ماوس را حرکت می دهد این گوی به این طرف و آن طرف حرکت می کند. حرکت این گوی نشان دهنده حرکت اشاره گر ماوس صفحه نمایش رایانه است.

همانطور که گوی ماوس می چرخد با دو غلتک که نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه دارند تماس پیدا می کند. در نتیجه آنها را می چرخاند. به عبارت دیگر داخل ماوس، دو غلتک عمود بر هم، رو به روی سطح گوی ماوس قرار دارند عبارتند از:

یکی از غلتک ها برای حرکت چپ و راست، یا در واقع حرکت عرضی در صفحه نمایش است.

دیگری برای حرکت بالا و پائین، یا در واقع حرکت عمودی روی صفحه نمایش است.

در زیر هر کلید روی قاب ماوس کلید دیگری نیز وجود دارد. که وقتی ریو کلیدهای قاب فشار وارد شود. فشار به کلید زیری در داخل ماوس منتقل می شود. به این ترتیب فرمانهای ماوس به رایانه منتقل می شود.

بیشتر ماوس ها دو کلیدی و بعضی سه یا چهار کلید دارد. در بیشتر امروزی یک کلید چرخان وجود دارد که به آنها نت اسکرول می گویند که با آن می توان نمایش طوماری انجام داد.

انواعی از ماوس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- ماوس نوری؛
۲- ماوس بی سیم؛

۸- حافظه فلاش (Flash Memory) چیست؟

حافظه های الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگونی تاکنون، طراحی و عرضه شده اند، حافظه فلش: یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههای نظیر: دوربین های دیجیتال، کنسول بازیهای کامپیوتری استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی.

در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد:

تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
Compact flash که دوربین های دیجیتال استفاده می گردد.
Smart media که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد.
Memory sticks که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد.
کارت های حافظه PCMCIA نوع II, I
کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئوی

انواع حافظه که خود شامل دو گروه اصلی را تشکیل می دهند:

۱- حافظه اصلی
۲- حافظه جانبی دیسک سخت و فلاپی دیسک و لوح فشرده می شود.

خطوط انتقال اطلاعات: کنترل های سریال و موازی و ,Firwire , USB برای ارتباط و کنترل وسایل جانبی خارج از کامپیوتر مثل چاپگر و ..

درگاه های کامپیوتر:

۱- CPU (درگاه واحد پردازش مرکزی)؛
۲- درگاه های بر روی برد اصلی:
۳- PCI
۴- ISA
۵- USB
۶- AGP

۱۱- حافظه موقت (RAM) چیست؟

معروفترین حافظه مورد استفاده کامپیوتر است. به این وسیله از آنجایی که دستیابی به سلول های حافظه آن بلافاصله قابل دسترسی هست random access می گویند نقطه مقابل Sam, RAM می نامند همانطور که از نامش پیداست، دیتاها را به صورت سریال مانند نوار کاست نگهداری می کند.

در SAM اگر دیتایی در دسترس نباشد کلیه دیتاها چک می شوند تا به دیتای مورد نظر برسد. SAM در حافظه به صورت بافر بیشتر مورد استفاده است. اما در RAM در هر لحظه ای که بخواهید می توانید به دیتای مورد نظر دسترسی داشته باشید. در این مقاله سعی می کنم تمامی که لازمست تا بدانید RAM چیست و چه می کند را توضیح می دهم.

دستگاه های جانبی:

علاوه بر این سخت افزار شامل اجزا بیرونی یک سیستم کامپیوتری می شود.

۱- پرینتر (printer) چیست؟

فرض کنید وارد یک مغازه فروش کامپیوتر شده اند و می خواهید یک پرینتر بخرید! چه پرینتر ی انتخاب می کنید؟ چه مشخصاتی برای شما اهمیت دارد اصلاً آن را برای چه کاربردی می خواهید؟

همه روزه افراد زیادی تعدادی پرینتر برای استفاده شخصی یا حرفه ای می خرید. نوع پرینتری که انتخاب می کنید. بستگی به این دارد که از چه چیزی می خواهید پرینت بگیرید، متن یا گرافیک با عکس سیاه و سفید؟ اگر بیشتر از متون پرینت می گیرند و تعداد گرفتن از عکس ها با تصاویر گرافیکی احتیاج به یک پرینتر رنگی جوهر افشان (جوهر پاش) یا در صورت امکان پرینتر لیزر رنگی دارید.

چاپگر:

برای چاپ داده ها روی کاغذ، از چاپگر Printer استفاده می شود. چاپگر ها بر حسب شیوه ی چاپ، به چند نوع تقسیم می شوند:

۱- چاپگر های سوزنی
۲- چاپگر های جوهر افشان
۳- چاپگر های لیزی

الف- چاپگر های سوزنی:

چاپگر های سوزنی، که چاپگر های ماتریس نقطه ای، هم نامیده می شوند، یک هد دارند که شامل چند ستون از سوزن های فلزی است. هر یک از این سوزن ها می توانند به یک نوار آغشته به جوهر ضربه وارد نمایند و رنگ را به کاغذ منتقل دهند. تعداد سوزن های آن ها ۹، ۱۸ یا ۲۴ است.

این نوع چاپگر ها در دو نوع رنگی و سیاه و سفید عرضه می شوند، نوار جوهر در نوع رنگی از چهار ردیف رنگ های اصلی چاپ تشکیل شده است. چاپ با چاپگر های رنگی وقت گیر است.

ب- چاپگر های لیزری:

روش کار چاپگر های لیزری شبیه دستگاه فتوکپی است. در این نوع چاپگرها، برای ایجاد تصاویر از یک پرتو نور لیزر استفاده می شود. لیزر، براساس محتویات متفاوت سطح یک غلتک را بادرار می کند و سپس، با چرخش غلتک و نزدیک شدن بخش باردار شده به ظرف محتوای پودر رنگی جذب نقاط باردار شده می شود. بعد از این مرحله، پودر به کاغذ منتقل شده و با حرارت، روی کاغذ تثبیت می شود.

این چاپگر در دو نوع رنگی و سیاه و سفید عرضه می شوند و وضوح تصویر چاپ شده به وسیله نوع رنگی فوق العاده است؛ اما این چاپگر ها برای عکس مناسب نیستند.

پ- چاپگر های جوهر افشان:

چاپگر های جوهر افشان یک یا چند مخزن برای جوهر دارند و با فشار یا به صورت بخار از میان روزنه های بسیار کوچکی عبور می کند و روی سطح کاغذ پاشیده می شود، بنابراین سرعت این چاپگر ها چندان زیاد نیست، ولی کیفیت تصویرهای چاپ شده بسیار بالاست.

۲- اسکنر چیست؟

اسکنر یا پویشگر ابزاری است که می تواند تصویر روی کاغذ یا فیلم عکاسی را به سیگنال الکتریک تبدیل کند. و این ترتیب، تصویر را وارد کامپیوتر کند. اسکنر در دو نوع دستی و رومیزی عرضه می شوند که کیفیت نوع رومیزی از کیفیت نوع دستی بهتر است.

به کمک اسکنر ها می توان تصاویر، متون و عکس ها را برای اصلاح و یا بایگانی در حافظه ی کامپیوتر ذخیره کرد. در نوع دستی باید اسکنر را به آرامی بر روی تصویر کشد اما در نوع رومیزی که از نظر ظاهری مانند دستگاه کپی است، لازم است که تصویر را داخل اسکنر قرار دارد.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *